• Styczeń 13, 2020

TRENOWANIE A CHOROWANIE!

TRENOWANIE A CHOROWANIE!

Niestety w ostatnim czasie bardzo wiele osób boryka się z przeziębieniem. Co gorsza, niektórzy chorzy klubowicze nie są pewni czy mogą brać udział w treningach. Zasada jest prosta! Szanuj zdrowie innych ludzi. Jeżeli masz wątpliwości dotyczące Twojego stanu zdrowia chętnie ci doradzimy!

W zimie spędzamy więcej czasu w domu, brakuje naturalnej witaminy „D”, a dieta jest uboga w witaminy i minerały. Gdy nadchodzi wiosna organizm jest narażony na drastyczne zmiany pogodowe. Obniżona odporność i częste skoki temperatur mogą prowadzić do przeziębienia. Kiedy choroba przejmie kontrolę nad organizmem na myśl nasuwa się pytanie: „Czy można trenować z przeziębieniem?”.

Przerwa w treningach może być dla niektórych karą. Szczególnie kiedy jest w trakcie swoich przygotowań do sezonu. Niestety spora rzesza ludzi lekceważy pierwsze symptomy przeziębienia i poddają swój organizm restrykcyjnym treningom. Lekarze zalecają, aby wstrzymać się od aktywności fizycznej w czasie trwania choroby. Zlekceważone przeziębienie może wywołać groźne powikłania zdrowotne. Jak jest w praktyce? Czy wszystkie objawy wykluczają z treningów?

Aktywność fizyczna przyczynia się do produkcji białych krwinek, które sprawnie reagują na infekcje w naszym organizmie. Lekka aktywność fizyczna jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Warto jednak zauważyć, że wraz ze wzrostem intensywności i objętości treningowej wzrasta poziom hormonu stresu. Stres związany z wysiłkiem fizycznym, szczególnie tym długotrwałym, zwiększa poziom kortyzolu we krwi, który powoduję obniżenie odporności.

Specjaliści medycyny sportowej, przekonują, że można trenować, gdy jest się lekko przeziębionym, ale trzeba stosować się do kilku zasad. Pomocna jest tak zwana „reguła szyi”.  Jeżeli objawy przeziębienia występują poniżej poziomu szyi to powinniśmy zrezygnować z treningów. Wśród takich dolegliwości specjaliści wymieniają na przykład ból w klatce piersiowej, bóle mięśni, biegunkę, podwyższoną temperaturę i kaszel. Jeśli objawy występują powyżej szyi tj. katar, ból głowy śmiało możesz kontynuować aktywność fizyczną.

Występuje druga zasada oceny stanu zdrowia organizmu. Wystarczy 10 min treningu, aby wiedzieć czy można dalej ćwiczyć. Po 10 min biegu zrób sobie krótką przerwę i oceń jak się czujesz. Jeżeli masz wątpliwości zamień bieganie na 20 min spacer. Taka delikatna aktywność fizyczna z pewnością nie zaszkodzi, wręcz przeciwnie, wpłynie na poprawę samopoczucia!

W przypadku grypy albo zapalenia płuc, regeneracja powinna trwać znacznie dłużej. Organizm potrzebuje czasu, aby powrócić do pełnej sprawności. Warto zaznaczyć, iż po ustaniu objawów choroby w organizmie wciąż krążą wirusy. Intensywny trening może osłabić organizm i doprowadzić do bardzo poważnych komplikacji.

art. Sara Szost

Liczba odwiedzających:

Komentuj