• 8 czerwca, 2020

KLUCZOWA ROLA CYNKU W WALCE Z WIRUSAMI!

KLUCZOWA ROLA CYNKU W WALCE Z WIRUSAMI!

Cynk to jeden z mikroelementów, który umożliwia organizmowi prawidłowe funkcjonowanie. Szeroka rola cynku powoduje, że niedobory tego pierwiastka mają ogromne znaczenie dla naszego metabolizmu, w szczególności zaś dla układu odpornościowego oraz dostarczania energii.

CYNK A ODPORNOŚĆ!

Cynk działa przeciwwirusowo poprzez aktywowanie komórek opornościowych do walki (limfocytów T i komórek NK), natomiast niedobór cynku sprzyja stanom zapalnym. Pierwiastek ten nie dopuszcza do namnażania się oraz zasiedlania wirusów w śluzówce gardła i nosa które zazwyczaj jako pierwsze są atakowane podczas infekcji górnych dróg oddechowych. Co ciekawe badania potwierdziły, że osoby otrzymujący cynk przy pierwszych objawach przeziębienia dochodziły do zdrowia aż trzykrotnie szybciej niż osoby, które otrzymywały placebo.

CYNK A MASA MIĘŚNIOWA!

Część enzymów zależnych od cynku bierze udział w podziale komórek i syntezie białek. Oznacza to, że bez cynku masa mięśniowa rozwija się nieprawidłowo, a rany nie goją się znacznie wolniej. Stąd pierwszym symptomem niedoboru cynku są białe plamki na paznokciach, problemy ze skórą i błonami śluzowymi.

CYNK A NAPOJE WYSKOKOWE!

Cynk jest uważany za istotny składnik systemu ochronnego organizmu, ponieważ jest ważnym koenzymem w procesach detoksykacji. Jako składnik dehydrogenazy alkoholowej, cynk pomaga w detoksykacji alkoholu. Jest to dobra informacja dla osób, które po wesołym weekendzie zechcą szybciej pozbyć się niechcianego „kaca”.

CYNK A CHOROBY CYWILIZACYJNE!

Cynk zmagazynowany jest m.in. w komórkach trzustki wydzielających insulinę i znajduje się tam nie przypadkiem. Jony cynku w połączeniu z insuliną tworzy kompleksy, które umożliwiają utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Z tego powodu diabetycy szczególnie powinni sprawdzać poziom cynku w organizmie. Co ciekawe, wiele badań naukowych udowodniło, że niedobór cynku sprzyja również depresji.

JAKIE SĄ OBJAWY NIEDOBORY CYNKU?

  • Obniżona odporność
  • Ospałość i problemy z koncentracją
  • Białe plamki na paznokciach
  • Zaburzenia wzroku
  • Wypadanie włosów
  • Nadwrażliwość błon śluzowych
  • Problemy z zajściem w ciąże
  • Utrudnione gojenie się ran

JAK UZUPEŁNIĆ NIEDOBORY CYNKU?

Przede wszystkim należy zacząć od wprowadzenia produktów bogatych w cynk: wątroba cielęca, pestki dyni czy kakao. W nieco mniejszej ilości cynk występuje w: wątrobie wieprzowej, serze ementaler, pieczeni wołowej, nasionach fasoli, kaszy gryczanej, migdałach, płatkach owsianych, chlebie żytnim razowym, gorzkiej czekoladzie, sardynkach i zielonym groszku.

Jeżeli nie lubisz wyżej wymienionych produktów to postaw na suplementy. Oficjalnie zalecana dzienna dawka cynku wynosi od 3-7 mg dla dzieci (w zależności od wieku), 7 mg dla kobiet, 9-10 mg dla mężczyzn, 11 mg dla kobiet w ciąży i karmiących. Jednak, aby uzupełnić niedobory wewnątrzkomórkowo, często potrzebujemy dawek rzędu 15-30 mg na dobę1. Niektórzy z nas powinni zwrócić szczególna uwagę na poziom cynku w organizmie i wykonywać jego badanie.

Liczba odwiedzających:

Komentuj