• 20 maja, 2020

Jak wzmocnić swój układ odpornościowy?

Jak wzmocnić swój układ odpornościowy?

Profilaktyka dbania o odporność jest prosta, ale należy pamiętać o systematyczności. Warto podkreślić, że na układ odpornościowy ma wpływ styl Twojego życia. Wyeliminowanie złych nawyków i zastąpienie ich zdrowymi wyborami może zaskoczyć pozytywnymi efektami.

Działaj zapobiegawczo

Dbanie o odporność warto zacząć od ograniczenia ryzyka zakażenia i kontaktu z patogenami. Powtarzane wielokrotnie mycie rąk jest kluczowe do zmniejszenia kontaktu z bakteriami i wirusami. Wszyscy wiemy, że najłatwiej zarazić się drogą kropelkową. Pamiętajmy zatem, aby zakrywać usta chusteczką podczas kaszlu lub kichania, a najlepiej kiedy coś nas „złapie” pozostać w domu.

Postaw na dietę

Mówi się, że jelita to centrum odporności. Zgadza się, nasze siły obronne w dużym stopniu zależą od naszego odżywania. Komórki układu immunologicznego potrzebują regularnego dostarczania zarówno dobrego paliwa jak i elementów budulcowych do ciągłej produkcji białych krwinek, czy przeciwciał. Wielokrotnie dowiedziono, że osoby żyjące w biedzie i niedożywione są bardziej podatne na choroby zakaźne. Stąd może wynikać wskazanie do zwiększenia w diecie ilości warzyw i owoców – są to cenne źródła wielu mikroskładników.

Regularnie trenuj

Regularna aktywność fizyczna jest jednym z filarów zdrowego trybu życia. Wspiera pracę układu sercowo-naczyniowego, reguluje ciśnienie krwi, pomaga kontrolować masę ciała i chroni przed różnymi chorobami. Jak wpływają na układ odpornościowy i jego kondycję? Podobnie jak zdrowa dieta, ćwiczenia mogą przyczyniać się do ogólnej poprawy samopoczucia, a tym samym do silniejszej bariery obronnej organizmu. Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na układ krążenia-w tym swobodne przemieszczanie się komórek i substancji układu odpornościowego do miejsca infekcji.

Łap promienie słoneczne

Niezbędnym elementem dla zdrowia i sprawnego działania układu immunologicznego jest niewątpliwie witamina D. Niestety ciężko dostarczyć ją z pożywienia w odpowiedniej ilości. Występuje głównie w rybach, żółtkach jaj, grzybach i wątrobie. Jednak najlepszym jej źródłem jest synteza skórna. Staraj się minimum 20-30 minut dziennie przebywać na słońcu.

Śpij spokojnie

Być może zauważyłeś, że częściej „łapiesz” infekcję, gdy organizm nie jest wypoczęty. Brak wystarczającej ilości snu – to znaczy około 7-8 godzin na dobę – może prowadzić do podwyższenia poziomu hormonu stresu, zwiększenia stanów zapalnych i ryzyka rozwoju chorób.

Nie stresuj się

Przypuszcza się również rolę hormonów stresu m.in. kortyzolu, którego nadmiernie podwyższony poziom przez dłuższy czas hamuje reakcje odpornościowe. Prawdopodobnie stresu nie da się całkowicie wyeliminować, ale warto zmniejszyć jego wpływ poprzez: ćwiczenia, medytację, jogę, czy proste czynności które sprawiają nam przyjemność i pomagają się zrelaksować.

Liczba odwiedzających:

Komentuj