• 22 lipca, 2020

JAK SKUTECZNIE ZAPOBIEGAĆ KONTUZJOM?

JAK SKUTECZNIE ZAPOBIEGAĆ KONTUZJOM?

Wielu wybitnych sportowców dąży do mistrzostwa sportowego. Zdobywanie najwyższych gratyfikacji wiąże się z żmudną, często do granic możliwości pracą. Musimy jednak pamiętać, że ludzki organizm to nie maszyna! Należy zatem znaleśc równowagę między treningiem, zawodami a odnową biologiczną. Kiedy zawodnik wykonuję wyczerpujący trening o bardzo dużej intensywności rośnie nie tylko jego forma, ale również poziom zmęczenia. Jeżeli sportowiec umie niwelować przewlekłe zmęczenie, zachowując przy tym swoją sprawność, jego forma zdecydowanie ulegnie poprawie. Jeśli zawodnik nie dba o swoją regenerację skupiając się wyłącznie na treningach, jego postępowanie może doprowadzić do poważnych kontuzji.

Aby zapobiec nieszczęśliwym zdarzeniom warto działać profilaktycznie. Poniżej znajdziesz parę wskazówek, z których warto skorzystać:

1. Pamiętaj o dobrej rozgrzewce!

Dobrze wykonana rozgrzewka będzie pełniła nie tylko funkcję zabezpieczającą, ale także znacząco wpłynie na twoje możliwości wysiłkowe. Jej głównym celem jest zwiększenie temperatury wewnątrzmięśniowej, poprawa elastyczności mięśni oraz stymulacja układu nerwowo- mięśniowego.

2. Stosuj odpowiednią dietę!

Według najnowszych badań zwiększona podaż węglowodanów może zmniejszyć ryzyko wystąpienia kontuzji, natomiast białka wspomogą procesy regeneracji i odbudowy uszkodzonych mięśni.

3. Rozciągaj się regularnie!

Ćwiczenia rozciągające powinny stanowić nieodłączny element treningu. Rozciąganie przyczynia się do rozluźnienia mięśni i pozwala rozluźnić sąsiadujące w nim stawy, dzięki temu zyskujesz większą swobodę ruchu.

4. Zadbaj o odnowę biologiczną!

Odnowa biologiczna to kompleksowe oddziaływanie na organizm za pomocą różnorodnych środków i zabiegów w celu przywrócenia mu pełnej sprawności. Świetnie sprawdzą się tutaj ciepłe kąpiele, sauna, krioterapia, czy też wizyta u wykwalifikowanego fizjoterapeuty.

5. Wzmocnij swoje ciało!

W swoich przygotowaniach warto uwzględnić trening o charakterze ogólnorozwojowym. Wzmocnienie gorsetu mięśniowego, zwiększenie zakresu ruchomości w stawach oraz praca nad dysproporcjami układu mięśniowego z pewnością zmniejszą ryzyko kontuzji.

Jeżeli jednak dopadnie cię jakieś małe nieszczęście  zawsze możesz skorzystać z fachowej pomocy naszego klubowego fizjoterapeuty- ” PANA IGIEŁKI” Henryka Dobrzańskiego. Więcej informacji uzyskasz o Heniu pytając w recepcji klubu. 🙂

art. Sara Marmon

 

Liczba odwiedzających:

Komentuj