• 6 lipca, 2020

CZY WARTO SIĘ SUPLEMENTOWAĆ?

CZY WARTO SIĘ SUPLEMENTOWAĆ?

Osoby uprawiające sport często sięgają po suplementy diety. Mają one za zadanie, podczas zmożonej aktywności fizycznej, dostarczyć organizmowi niezbędną energię oraz składniki odżywcze. Na myśl nasuwa się pytanie -„ Czy warto się suplementować?”. Nasza odpowiedź brzmi: „TAK”!

W przypadku osób uprawiających sport zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze wzrasta. Podczas wysiłku tracimy dużo wody oraz składników mineralnych. Zwiększone zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze wymaga spożycia kilkakrotnie większej masy produktów spożywczych, w tym płynów. Oprócz dobrze zbilansowanej diety, sportowcy powinni sięgać po składniki odżywcze w formie skoncentrowanej. Potrzeby żywieniowe są zróżnicowane w zależności od czasu trwania, intensywności treningu oraz charakteru uprawianego sportu, dlatego nie ma jednego, uniwersalnego sposób żywienia. Należy brać pod uwagę indywidualne zapotrzebowanie wynikające z danej dyscypliny sportowej.

Węglowodany są podstawowym źródłem energii w sportach walki. Spożywanie węglowodanów w trakcie wysiłku przyczynia się do zmniejszenia zmęczenia oraz może zwiększyć zdolność do dalszego wysiłku. Najprostszym preparatem węglowodanowym są żele energetyczne, które bardzo szybko przenikają do krwi i stanowią szybkie źródło energii w trakcie intensywnego treningu. Węglowodany przyjmowane bezpośrednio po wysiłku szybko uzupełniają zapasy utraconego glikogenu, który przyspiesza regenerację mięśni.

Białko jest składnikiem budulcowym komórek organizmu człowieka. Podczas wzmożonego wysiłku następuje wzrost zużycia białek ustrojowych oraz wzrost zapotrzebowania na pełnowartościowe proteiny. Białka są odpowiedzialne za odpowiedni przebieg procesów regeneracyjnych oraz przyspieszają budowę czystej masy mięśniowej. Najczęściej spotyka się preparaty złożone w 80–90% z hydrolizatów białkowych z dodatkiem węglowodanów, składników mineralnych oraz aminokwasów.

Podczas treningu dochodzi do znacznego uszkodzenia mięśni. Aby je odbudować należy dostarczyć odpowiednią ilości białka. Największe stężenie aminokwasów endogennych, jak i aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach (BCAA) ma białko serwatki. Białko powinno się przyjmować do godziny po treningu.

Możesz też stosowac gotowe preparaty, które zawierają wyłącznie aminokwasy rozgałęzione (BCAA). Celem takiego zabiegu jest ochrona mięśni przed katabolizmem i zarazem przyspieszenie procesów regeneracyjnych. Przekonanie o  niezawodnym działaniu BCAA wzięło się nie tylko z deklaracji producentów, dietetyków, ale wykonano szereg badań naukowych potwierdzających jego użyteczność. BCAA powinieneś stosowac 30 min przed i do 10 min po treningu.

W czasie wysiłku sportowiec narażony jest na duże straty soli mineralnych. Wraz z potem traci sód, potas, wapń i magnez. Szczególnie ważne jest przyjmowanie odpowiedniej proporcji sodu i potasu ze względu na prawidłową gospodarkę wodną. Dlatego podczas treningu należy spożywać napoje izotoniczne. Napoje takie, oprócz wody, zawierają także niezbędne minerały, węglowodany i witaminy. Napoje te bardzo szybko i skutecznie nawadniają organizm, pozwalają utrzymać odpowiednie stężenie składników mineralnych i węglowodanów w organizmie.

Jeżeli nie wiesz jakie suplementy będą najlepsze dla ciebie- zgłoś się do recepcji klubu! Nasi trenerzy chętnie ci doradzą!

art. Sara Marmon

Liczba odwiedzających:

Komentuj