• 24 czerwca, 2020

5 FAKTÓW I MITÓW DOTYCZĄCYCH ODPORNOŚCI!

5 FAKTÓW I MITÓW DOTYCZĄCYCH ODPORNOŚCI!

Dzisiaj postaramy się obalić najbardziej powszechne mity dotyczące „odporności”. Dobrze wiecie, że układ immunologiczny ma za zadanie chronić nasz organizm przed infekcjami. Co zatem jest prawdą, a co zwykłą bujdą? O tym już za chwile!

„ Nie trenuj w chłodne dni na dworze bo będziesz chory!”

Nic bardziej mylnego. Rzeczą oczywistą jest, że umiarkowany i systematyczny wysiłek fizyczny korzystnie wpływa na organizm człowieka i podnosi jego naturalną odporność. Nie sport czy zabawa na świeżym powietrzu zimą są problemem, tylko nieodpowiedni strój. Ubieraj się odpowiednio do pogody, zrezygnuj a bawełnianych koszulek na rzecz takich, które odprowadzają wilgoć na zewnątrz!

„ Hartuj się regularnie.”

Jak najbardziej „TAK”- ale w granicach rozsądku! Metod jest naprawdę wiele. Możesz stosować poranny prysznic z naprzemiennie ciepłej i zimnej wody i zacząć korzystać z sauny. Odpowiednia temperatura w pomieszczeniu również ma wpływ na hartowanie organizmu ‒ w ciągu dnia powinno to być 20‒21 stopni Celsjusza, w nocy 18. Nie unikajmy spacerów, nawet w chłodne dni.

„Nie stresuj się.”

Oj „TAK”! Przewlekły stres może znacznie obniżyć odporność organizmu. Długotrwały stres powoduje nadmierną produkcję hormonów, które łączą się z receptorami komórek odpornościowych i modyfikują ich funkcjonowanie. Dodatkowo nadmiar kortyzolu osłabia zdolność do obrony przed infekcjami i nasila objawy ewentualnych alergii.

„Schudnij- a będziesz odporniejszy.”

Nawet niewielki spadek wagi może korzystnie wpłynąć na układ odpornościowy osób otyłych. Niezdrowa dieta czy nadwaga zaburzają harmonijną współpracę wielu komórek, których zadaniem jest ochrona organizmu przed wirusami, bakteriami i mikrobami. Niestety nadmiar tkanki tłuszczowej wpływa negatywnie na odporność.

„Czym jesteś starszy, tym masz słabszą odporność.”

Niestety to prawda. Starzenie się organizmu wiąże się z wieloma naturalnymi negatywnymi konsekwencjami. Badania dowodzą, że niekorzystne zmiany w układzie immunologicznym zwiększają ryzyko infekcji i rozwoju chorób. Pogorszenie odporności wraz z wiekiem jest nieuniknione, ale możesz sobie pomóc przestrzegając parę zasad: RUSZAJ SIĘ, HARTUJ SIĘ, NIE STRESUJ SIĘ I SCHUDNIJ!

Art. Sara Marmon

Liczba odwiedzających:

Komentuj